søndag den 6. november 2011

Istanbul 5-days - en stor oplevelse trods skavanker




Så har syrlige tunger endnu engang ytret sig om, hvor længe det er siden at der er sket opdateringer på bloggen – så her kommer en lille en af slagsen.

Troels og jeg hev en lille uge ud af kalenderen for at tage til Istanbul og deltage i Istanbul 5-days. Et spændende koncept med løb i både Europa og Asien samt ikke mindst natsprint på Great Bazar.

Istanbul med sine 10, 12, 16 eller er det 20 mio indbyggere(?) var en stor oplevelse, hvilket for så vidt også gjaldt løbene, men mit helbred tog desværre toppen af løbsoplevelsen.

Førstedagen stod på langdistance i en del af den gigantiske Belgrad Forest udmiddelbart nord for byen. Jeg valgte på trods af forkølelse og ømme muskler at kæmpe på, men det kom aldrig til at gå rigtig stærkt i bakkerne. Krydret med et to minutters bom, var jeg hele 11 minutter efter Henrik Laas fra IFK Göteborg.

82 minutter i bakkerne var åbenbart ikke den rette kur – i hvert fald gik det lidt ned ad bakke med helbredet, så på andendagen valgte jeg blot at tage nogle få poster, inden jeg joggede hjemover. Selv med 3 lag tøj lykkedes det mig dog at føre løbet på post 4...

På tredjedagen var der WRE-mellemdistance, og selvom jeg ikke var helt frisk valgte jeg at kæmpe på, hvilket faktisk gik ganske fornuftigt. Bortset fra to lidt dårlige vejvalg kom jeg stort set fejlfrit rundt og blev nr 5, godt 3 minutter efter Henrik Laas, hvilket var OK omstændighederne taget i betragtning.

Desværre faldt jeg undervejs og slog det samme ribben, som jeg slog for godt 2 måneder siden. Det betød ikke det store undervejs, men efterfølgende gjorde det ret ondt og jeg kunne ikke bevæge overkroppen uden smerter. Specielt kombinationen trykket ribben og en masse nysen kan jeg ikke anbefale!

Aftenens basar-sprint blev derfor meget let joggende/gående for mit vedkommende, men stadig en kæmpe oplevelse at få lov at løbe orienteringsløb sådan et sted. Troels viste i øvrigt sit store sprinttalent og sejrede i overbevisende stil.

Også lørdagens afsluttende sprint midt i Istanbuls gamle bydel blev i gang for mit vedkommende. Efter præmieoverrækkelse, hvor Troels to gange måtte på podiet og hente en flot kakkel for sine indsatser, blev det til en gang ekspres-turisme med besøg i både den asiatiske og den nye europæiske bydel.

Resultater og fotos på arrangørernes hjemmeside: http://www.ist5days.com/

Nu hjemme igen skal ribbenet nok have lidt ro, og så må vi se om det er klar til Jættemilen på søndag. Herefter begynder vintertræningen for alvor – og for første gang længe, er det nu med en detaljeret plan – med WMOC i Harzen til sommer som det store mål - så må vi se, om planen kan holdes – og om opdateringsfrekvensen på bloggen kan stige lidt.

Ingen kommentarer: